dinsdag 19 oktober 2010

Brandarisrace 2010

Hallo!

Afgelopen zaterdag, 16 oktober, was het weer tijd voor de Brandarisrace.

Door de ervaring van vorig jaar, het afbreken van de kluiverboom, waren we best zenuwachtig. Deze editie alles maar heel houden!

De voorspellingen gaven een afnemende wind door noordoost 5 tot 6 Bft. Dus zijn we zonder te reven vertrokken.
Vlak na het startschot gingen we al over de lijn, prima start, vooraan in het veld met kleine klippers.
Halve wind langs de Pollendam stond de GPS al snel boven de 10 knopen. Dat is snel, stroom tegen.
Voor ons zien we de Hoge Wier, op dat moment de eerste kleine klipper en we merken al snel dat we harder gaan.
Zij aan zij zeilen we de Blauwe Slenk in. Het gaat steeds harder doordat de wind niet afneemt maar aanwakkert, 7 Bft!
Al snel besluiten we dan ook om de kluiver en bezaan maar weer te strijken. Maar goed ook want de Zwarte Valk gaat schuin, heeeel schuin.
Door een tactisch goede slag lopen we in de Vliestroom een heel groot deel van de grote klippers voorbij.
Aan de wind stuiven we hotsend en botsend op de golven de West Meep door. Vlak achter de Aegir(grote klipper en ongeveer 10 minuten eerder gestart) komen we na 2 uur en 12 minuten over de finish.
We zijn helemaal kapot, het woei toch wel erg hard en dat maakt de spanning groot.
Eenmaal in de haven zitten we na te praten en komen tot de conclusie dat we het wel erg goed hebben gedaan. Of we eerste zijn durven we nog niet te geloven, maar het lijkt er wel op...

Bij de prijsuitreiking blijkt het ook.
De Zwarte Valk wint bij de kleine klippers met de 5e snelste tijd!

Arno, Onno, Nienke en Arjoderik extra bedankt.

Jantine

Klipper Iselmar zei

SUPERRRRRRRRR gefeliciteerd!

Unknown zei

Echt supergoed! Jullie gingen ook mooi! Dat heb ik dan weer ff gevolgd vanaf de Vliegende Draeck! Maak dr maar n traditie van dan he...winnen.